Leiritunnelmia Hollolan Siikaniemestä

15.9.2021

STM/Karjalan piirin kuoroleiri järjestettiin 21.-22.8. 2021 Siikaniemen kurssikeskuksessa Hollolassa. Järjestämisvuorossa oli lahtelainen sekakuoro Populus ja osallistujna olivat kotkalainen Mieskuoro kisailijat, Viihdekuoro Saimaa Song, Lappeenrannan ajattomat, Lahden eläkkeensaajien kuoro ja Ruotsinpyhtään työväen mieslaulajat.

Leiri avattiin luonnon helmassa energisoivilla harjoituksilla. Sitten kuuntelimme vokologi, laulupedagogi Bianca Höslin esityksen äänen toiminnasta ja hyvinvoinnista sekä teimme hänen johdollaan käytännön harjoituksia. Nyt tiedämme kaikki, mitä tarkoittaa mandariinit kainalossa ja miten lauluun vaikuttaa äänen tuottaminen mehupillin kautta. Osaamme myös sihistä mahdollisimman pitkään.

Kuorolauluopettajinamme toimivat Populus-kuoron johtaja Kimmo Puunenä sekä kuoron jäsen, musiikinohjaaja Maarit Rihu. Vähän oli aluksi porukalla ääni kadoksissa, mutta nopeasti se löytyi uudestaan. Stemmaharjoitussalista tuli ulos punaposkisia ja kirkassilmäisiä laulajia.

Iltariennoissa oli luonnollisesti saunomista ja makkaranpaistoa, ja Vesijärvi otti viileään syleilyynsä löylyn kuumentamat kuorolaiset. Musavisarastit kierrettiin myös huolellisesti. Tulokset olivat niin hyviä, että voittajapari piti arpoa.

Lopuksi musiikkipedagogi Liisa Ojantausta esitti harmonikkamusiikkia, ja taidettiinpa siellä jälleen laulaa yhdessä. Järjestäjät olivat kutsuneet paikalle täysikuun illatsuja valaisemaan.

Loppulaulut lauloimme Siikaniemen mukavalle henkilökunnalle, kun Karirannan kesäteatterille suunniteltu yhteislaulutilaisuus piti perua koronarajoitusten takia. Ja kyllä me lauloimmekin, sydämen kyllyydestä ja kiitollisina erinomaisesta ruuasta ja huolenpidosta.

Olimme suuresti ilahtuneita, että pääsimme vihdoin laulamaan yhdessä pitkän hiljaisuuden ja eristäytymisen jälkeen. Jo pelkkä keskinäinen vitsaileminen ja nauraminen tuntui lähes syntisen onnelliselta.

Nyt on varmasti jokaisella kuorolaisella peukkuvarpaatkin pystyssä, että pääsemme aloittamaan syyskauden harjoitukset normaalisti.

Sinikka Tuomikoski

Kuoroleiriläisiä harjoittelemassa.
STM:n Karjalan piirin kuoroleiriläiset harjoittelemassa 21.-22.8. 2021 Siikaniemen kurssikeskuksessa Hollolassa.